Mahdollisimman ympäristöystävälliset kulutustottumukset ovat tällä hetkellä erityisen muodikkaita valintoja, ja ympäristöystävällinen yritys, jonka raameihin on hyvä luoda menestyvää yritystoimintaa, on monen uuden yrittäjän valinta. Kun oma toiminta on eettisellä pohjalla, tuntuu yrittäminen entistäkin paremmalta valinnalta. Esittelemme tässä artikkelissa yrityksiä, jotka kiinnittävät erityistä huomiota ympäristöasioihin ja jotka selkeästi kuuluvat ympäristöystävällisten yritysten kategoriaan.

Suomen luomutilat

Luomutiloilla keskitytään tuottamaan ympäristötietoisille kuluttajille mahdollisimman luonnonmukaisesti tuotettuja tuotteita, kuten luomumarjoja, -hedelmiä, -vihanneksia, -kasviksia ja -kananmunia. Luomutiloja löytyy ympäri Suomen, esimerkiksi Ahvenanmaalta ja Etelä-Savosta. Lisätietoja tilojen toiminnasta ja tarjonnasta löytyy helpoiten tilojen omilta Facebook-sivuilta. Esimerkiksi luomutuotteita tarjoavan Heponiemen Tilan Facebook-sivut ovat tutustumisen arvoinen tuttavuus, mikäli luomutuotteet kiinnostavat. Laadukas luomutila jos mikä on ympäristöystävällinen yritys, etenkin jos sen asiakkaat sijaitsevat lähellä tilaa eikä tuotteita juurikaan kuljeteta pitkien matkojen taakse.

Gebwell tarjoaa ympäristöystävällisiä jäähdytys- ja lämmitysratkaisuja

Leppävirralla toimiva Gebwell-niminen yritys on loistava esimerkki siitä, kuinka ympäristöystävällinen yritys voi auttaa ratkaisemaan tiettyjä ihmisten perustarpeita, kuten lämmöntuotantoa, mahdollisimman ympäristöystävällisellä tavalla. Gebwell tarjoaa asiakkailleen ympäristöystävällisiä jäähdytys- ja lämmitysratkaisuja, sillä se valmistaa myyntiin laitteita, jotka on suunniteltu maalämmön hyödyntämistä silmällä pitäen sekä helpottamaan kaukolämpöjärjestelmään liittymistä. Yrityksellä on 20 000 neliötä käsittävät tuotantotilat, jotka sijaitsevat Leppävirralla. Tilat ovat nykyaikaiset ja luovat oivalliset puitteet tuotteiden valmistukselle ja suunnittelulle. Tuotevalikoimista löytyy varaajia, maalämpöpumppuja sekä kaukolämmönjakelukeskuksia. Yrityksen arvoissa korostuvat asikaslähtöisyys, henkilöstön motivoituneisuus ja innovatiivisuus, jatkuva halu kehittyä ja kehittää, luotettavuus sekä kumppanuus.

Vaatetuotannossa ympäristöasiat ja muut eettiset näkökohdat ovat korostuneet

Vaatetuotantoa on viime aikoina parjattu runsaasti siitä, että nykymuoti on kovin kertakäyttöistä eikä enää välttämättä kestä usean käyttäjän käyttöä. Tämän lisäksi vaatteiden tuotantoon liittyy useita epäeettisiä seikkoja, kun uusinta uutta yritetään tuottaa massatuotantona mahdollisimman edulliseen hintaan. Osa vaatetehtaiden työntekijöistä työskentelee suorastaan epäinhimillisissä olosuhteissa äärimmäisen pienellä palkalla, ja onpa vaatetehtaita jäänyt kiinni lapsityövoiman käytöstäkin. Myös turvallisuusmääräyksistä saatetaan joustaa ja epäkohtia saatetaan katsoa läpi sormien ikävin seurauksin. Vaatetehtaiden työntekijöitä onkin kuollut köyhemmissä maissa massoittain liian löyhien turvamääräysten vuoksi.

Osa vaatetuottajista on perustanut erityisen eettisiä ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja kuluttajille, joiden vaakakupissa ympäristöasiat ja eettiset näkökohdat painavat kaikista eniten. Näiden tuotteiden hinta ei ole kilpailukykyinen halpatuotantomaissa tuotettujen massatuotteiden kanssa, mutta tietoinen kuluttaja on valmis maksamaan enemmän tuotteesta, joka on tuotettu reiluin periaattein. Suomessakin on perustettu yrityksiä, jotka tarjoavat esimerkiksi Suomessa valmistettuja lastenvaatteita pieninä tuotantoerinä. Nämä tuotteet ovat erityisen haluttuja sellaisten äitien keskuudessa, jotka haluavat lapselleen parasta samalla kun ympäristöasiat ja eettiset näkökohdat ovat heille myös äärimmäisen tärkeitä. Vaatetuotannon epäkohtiin pureutuvat dokumentit ja lehtijutut ovat osaltaan herättäneet kuluttajat siihen todellisuuten, joka osassa niin kutsutun kolmannen maailman maiden vaatetehtaissa vallitsee, ja saanut heidät tajuamaan mitä heidän käyttämänsä mahdollisimman edulliset pintamuotivaatteet maksavat niiden tekijöille, jotka pahimmassa tapauksessa menettävät terveytensä tai koko elämänsä.

Esimerkiksi Ivalo-verkkokauppa mainostaa itseään eettisen muodin kauppapaikkana ja olettaa, että eettinen muoti nousee tulevaisuudessa entistäkin trendikkäämmäksi valinnaksi. Ivalon tavoitteena on maailmanvalloitus mobiilipalveluiden kautta.

Ympäristöasioista kiinnostuneet kasinot

Kasinomaailmaa pidetään usein kylmänä ja kovana maailmana, jossa raha ratkaisee, mutta viime aikoina myös osa kasinoista on huomannut, että ympäristöystävällisyys on tällä hetkellä yllättävän voimakas valttikortti myytäessä tuotteita tai palveluita ympäristötietoisille asiakkaille. Erään listauksen mukaan kahdeksan maailman ympäristöystävällisintä kasinoa ovat Melco Resorts and Entertainment, The Venetian Macao, MCM Resorts, Resorts World Sentosa, Mandalay Bay Resorts, Caesar’s Entertainment, Sibaya Casino sekä Turtle Creek Casino.